Ballongflyg
En skön sensommardag ringer vår luftballongsleverantör och erbjuder en ledig plats på kvällens luftballongstur. Självklart tackar man ja till det vi i branschen kallar upplevelsernas upplevelse.
Vi möttes upp på en ödslig parkering utanför Plantagen i Bromma, där det var lätt att lokalisera Per och Lars där de stod vid sin minibuss och ett stort släp med en luftballongskorg på.Väderutsikterna var goda, det var både ljummet och solsken. Klockan 18:00 anslöt fler spända och förväntansfulla medresenärer till parkeringen, samtidigt som Per började skicka upp små väderballonger för att få grepp på vindriktiningen. Han pratade med vädertjänster och fick även information från flygledning om senaste vindförändringarna. Det är viktigt att man startar från rätt geografisk position och läser av vindriktning och vindhastighet rätt för att kunna planera landningen så gott det går.
Luftballongslektion
Efter att alla passagerare anlänt, lite dividerande och sisådär 3-4 väderballonger senare hoppade vi in i minibussen. Några hade med sig familj och släkt, så när vi rullade mot startplatsen var vi ett litet tåg på fem fordon. I bilen gav Lars en luftballongslektion av sällan skådat slag. Han nämnde begrepp så som lufttryck, termik, ballongvolym och korgtillvekning. Ju mer han berättade ju fler frågor fick vi som satt i bilen... vad hade vi gett oss in på egentligen!?
Vi stannade till vid en fotbollsplan i Bålsta strax norr om Stockholm, det var vår startplats! Vi fick instruktioner och arbetsuppgifter för hur vi skulle lägga ut ballongen, ställa upp korgen och istallera brännarna. Efter cirka 15 minuters bärande, släpande och roddande var det dags för två stora fläktar att göra jobbet med att blåsa upp ballongen. Snart var ballongen helt fylld och stor rakt upp över korgen. Lars brassade på med brännaren och alla intog snabbt en plats i korgen.
Plötsligt lättade vi från marken och det var en märklig men häftig känsla när vi sakta steg över trädtopparna, hustaken och den lilla fotbollsplanen som bara blev mindre och mindre. Allt var tyst och stilla när vi färdades med vindens hastighet. Man kände inte någon vind överhuvudtaget och det var varmt och skönt. Sakta gled vi fridfullt in över stan, motorvägar, villaområden och parker.
Den vackra kvällssolen sjönk allt längre ner och efter cirka en timmes flygfärd var det tyvärr dags att gå ner för landning. Lars hade siktat in sig på ett öppet fält som han hade landat på tidigare. Lars är en mycket erfaren pilot. Han har flygit i över 20 år, vunnit SM och varit med i internationella ballongtävling. Med hjälp av vindluckor i ballongen och genom att använda sig av vinden i olika luftlager så lyckades han styra oss mot fältet....men vindhastigheten hade nu tilltagit.
Trädkrona
Vi behövde bromsa innan landning. Bromsa en luftballong? Hur skulle detta gå? Lars förklarade att vi behövde toucha en trädkrona för att bromsa upp farten på vägen ner. Det lät livsfarligt men det är tydligen så man gör. Korgen snuddade en björk och ballongen fortsatte framåt. Hela korgen gungade till när den släppte från trädkronan, men farten hade bromsat upp och vi gick ner för landning. Med perfektion träffade han ängen precis intill en liten väg där vår följebil med släp hade ställt sig. Vi gled längs gräset cirka 10-20 meter innan ballongen la sig mot marken.
Lättnad och glädje spred sig i gänget, fast mark under fötterna kändes ändå ganska bra efter detta fantastiska luftäventyr. Vi hjälptes alla åt att packa ihop ballongen, rep och brännare. Sist men inte minst var det dags att traditionsenligt döpas till markhertigar och markhertiginnor genom champagnedop, fika och att få diplom.
En tur i luftballong är verkligen något vi kommer bära med oss hela livet och som vi rekommenderar alla att göra!
//Greatdaysgänget
Flyg luftballong du med!