Villkor för köp
Greatdays AB, org.nr 556752–8871, (”Greatdays”) är ett företag specialiserat på upplevelsepresenter. Vid köp av en upplevelse erhåller du ett värdebevis (”Värdebevis”) som du kan lösa in mot en upplevelse (”Upplevelse”). Greatdays har träffat avtal med ett antal arrangörer avseende upplevelser av skilda slag (“Arrangörer”). Greatdays presenterar och förmedlar Upplevelser som tillhandahålls av en Arrangör.
Dessa försäljningsvillkor (”Avtalet”) gäller för alla Upplevelser som erbjuds av Greatdays i Sverige. För att genomföra ett köp via www.greatdays.se måste du acceptera detta Avtal, på hemsidan benämnt "Allmänna villkor". Är du under 18 år, måste målsmans tillstånd inhämtas innan köpet. Ett köp får inte göras i annan persons namn utan dennes medgivande. Den som köper och betalar ett Värdebevis anses vara köpare (“Köpare”). Om Köparen inte bokar och/eller konsumerar en Upplevelse anses den som bokar och/eller konsumerar en Upplevelse vara slutkund (“Slutkund”).
Vid köp av ett Värdebevis och vid bokning av Upplevelse godkänner Köparen detta Avtal. Slutkunden accepterar även villkoren i detta Avtal vid Slutkundens bokning eller konsumerande av Upplevelsen.
Om någon myndighet så som domstolsmyndighet förklarar något eller några villkor i detta Avtal som ogiltiga ska resterande delar av Avtalet fortsatt att gälla.
Köp
Köp av ett Värdebevis avseende en Upplevelse sker från och med den 15 april 2025 på www.liveit.se, via telefon 08-120 182 00 eller via någon av våra återförsäljare. Greatdays förmedlar Upplevelser åt de företag som levererar Upplevelserna. När du gjort en beställning får du kort därefter en orderbekräftelse per e-post med ditt ordernummer. Ordernumret behöver du ha tillgängligt om du vill kontakta oss angående din beställning. Det är ditt ansvar som kund att tillse att den adress och övrig kontaktinformation som du uppger till oss är korrekt.
Priser
Greatdays förbehåller sig rätten att ändra priser och korrigera eventuella fel. Om en sådan ändring skulle innebära en inskränkning i din möjlighet att utnyttja köpt Upplevelse, får du ett meddelande om detta och rätt att häva ditt köp av Upplevelsen. Någon ytterligare rätt till ersättning med anledning av förändringar i priser eller korrigering av eventuella fel föreligger inte.
Betalning
Betalning via www.greatdays.se är möjlig till och med den 15 april 2025.
Alla kort- och fakturabetalningar administreras av Klarna AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Greatdays överlåtna till Klarna AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Notera att fakturan skickas till den adress där du som beställare är folkbokförd. Mer information om Klarnas betalningsalternativ finns här. Klarna använder sig av 3D secure, läs mer om det här.
Ångerrätt och konsumentköplagen
Som Köpare har du alltid 14 dagars ångerrätt på köpt Värdebevis och/eller Upplevelse som är köpta via www.greatdays.se, under förutsättning att Upplevelsen inte är bokad eller förbrukad. För att återbetalning ska ske behöver du skicka in en bild på kvittot till www.kundtjanst@greatdays.se. Greatdays betalar tillbaka köpeskillingen inom 30 dagar räknat från det att ärendet mottagits och godkänts. Om du köpt Upplevelsen i en av Greatdays egna butiker gäller 14 dagars öppet köp och du vänder dig då till aktuell butik. Har du köpt en Upplevelse hos en återförsäljare gäller deras regler för öppet köp och du kontaktar då respektive återförsäljare.
Återbetalningar görs till Köparen mot uppvisande av kvitto. Kortköpsretur återbetalas till samma kort. Vid betalning med faktura görs återbetalning till fakturamottagare. Återbetalning motsvarar belopp inbetalt enligt kvitto.
Giltighetstid
Ett Greatdays Värdebevis gäller under 12 månader räknat från det datum som det utfärdas. Giltighetstiden anges på ditt Värdebevis och du måste boka in ett utförandedatum för din Upplevelse innan giltighetstiden har gått ut.
Om Greatdays upphör med tillhandahållandet av Upplevelse efter Köparens köp av och/eller Slutkundens bokning av Upplevelsen ska Värdebevisets fortsatt vara giltigt under hela giltighetstiden varvid Värdebeviset i stället nyttjas på www.liveit.se.
Bytesrätt
Greatdays säljer Värdebevis för Upplevelser för ett värde i någon av Greatdays egna försäljningskanaler. Värdebevisen är flerfunktionsvouchers och därmed aldrig kopplade till ett specifikt evenemang eller event.
Vid Greatdays upphörande att tillhandahålla Upplevelse kommer Köparen och/eller Slutkunden erbjudas möjlighet att byta Upplevelse mot av Live it experiences AB, org.nr 556687–2247, tillhandahållen upplevelse, under förutsättning att värdebevisets giltighetstid inte har löpt ut.
Värdebevis är en värdehandling och utan denna handling kan du inte boka din Upplevelse. Som Köpare ansvarar du för din värdehandling. Om du har förlorat ditt Värdebevis är du välkommen att kontakta Greatdays, du behöver då ett kvitto eller ordernummer.
Bokning
Arrangören tillhandahåller ett antal datum då du kan genomföra din Upplevelse. När du bokar ett datum för din Upplevelse förbinder du dig att komma till vald Arrangör på valt datum. Du kan inte ändra ditt val av Upplevelse efter att du en gång valt att boka ett datum. Tänk på att avbokningsvillkoren hos Arrangörerna kan variera och att du alltid är ansvarig för att kontrollera vilka avbokningsvillkor som gäller hos respektive Arrangör. Om du inte gjort någon avbokning och denna bekräftats enligt de avbokningsvillkor som gäller för respektive Arrangör anses Värdebeviset vara förbrukat.
Det kan hända att en Upplevelse måste ställas in med kort varsel till följd av anledningar utom Arrangörens och Greatdays kontroll, exempelvis p.g.a. dåligt väder, tekniska problem eller för få inbokade deltagare. Vid inställd Upplevelse till följd av oförutsedda händelser kommer Greatdays och Arrangören att meddela dig så snart som möjligt, vänligen uppmärksamma att då detta ligger utom Greatdays och Arrangörens kontroll kan Greatdays inte garantera att information om inställd Upplevelse ges i god tid innan den bokade tiden för utförande. Greatdays ersätter inte eventuella merkostnader för resor, logi eller andra kostnader såsom utebliven ersättning som kan ha uppkommit som en följd av Upplevelsen.
Tillgänglighet
Upplevelser kan vara väderberoende, säsongsbundna och/eller ha andra särskilda villkor för utförande och därmed ställas in med kort varsel. Innan bokning av Upplevelse kan du på webbplatsen se vilka villkor som gäller för din Upplevelse. Upplevelsen bokas direkt genom Arrangören, vi rekommenderar att bokning görs i god tid.
Om din Upplevelse är väder- och säsongsberoende och det inte funnits möjlighet till utförande under säsongen så erbjuder Greatdays möjlighet till ny bokning nästkommande säsong. För Upplevelser som inte är väder- eller säsongsberoende erbjuds möjlighet till ny bokning inom 6 månader. Om möjlighet till bokning inte kan ges förlänger Greatdays ditt Värdebevis kostnadsfritt med 6 månader. Om Köparen eller Slutkunden har rätt till sådan förlängning efter den 15 april 2025 erbjuds sådan förlängning istället på www.liveit.se.
Arrangörer och orter
För att tillförsäkra att Greatdays Upplevelser alltid är av hög kvalitet kan Arrangörer tillkomma och bytas ut. Om en Arrangör eller ort byts ut erbjuder Greatdays dig att byta till annan Arrangör eller ort eller en annan Upplevelse på www.liveit.se.
Reklamation av genomförd Upplevelse
Greatdays Arrangörer är bundna via avtal att leverera överenskommen Upplevelse och uppfylla de krav på kvalitet och genomförande som Greatdays ställer. Greatdays ansvar för Upplevelsens genomförande ska följa detta Avtal. Om du som Köpare eller Slutkund vill reklamera en Upplevelse ska reklamationen skickas till info@greatdays.se senast 2 månader efter genomförd Upplevelse. Greatdays rekommenderar också Köparen eller Slutkunden att påtala eventuella missförhållanden redan i samband med genomförandet direkt till den aktuella Arrangören. Eventuella reklamationer kommer utredas av Greatdays tillsammans med Arrangören och ett svar till den reklamerande Köparen eller Slutkunden sker alltid inom 14 dagar från att reklamationen kommit Greatdays tillhanda. Vid godkänd reklamation sker utbetalning exklusive eventuella fraktkostnader till kunden inom 30 dagar från att reklamationen godkänts.
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.
För alternativ tvistlösning vänd dig till EU-kommissionens onlineplattform www.ec.europa.eu.
Personuppgifter
Greatdays behandlar dina personuppgifter enligt GDPR. Genom att acceptera villkoren samtycker du till att dina personuppgifter registreras i vårt kundregister. Dina personuppgifter används för att kunna hantera din beställning och för att ge dig god service.
Samtycker du till att vi sänder dig nyheter och erbjudanden via e-post kommer dina personuppgifter också att användas till det. Dina personuppgifter säljs aldrig vidare till tredje part. Vill du att vi raderar dina personuppgifter i vårt register enligt gällande dataskyddslagstiftning, kan du alltid meddela oss detta via e-post eller brev. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter i Greatdays integritetspolicy.
Immateriella rättigheter
Greatdays innehar upphovsrätt till all mjukvara, alla databaser och register, logotyper och andra immateriella rättigheter som används i Greatdays verksamhet. Greatdays är ensam ägare till Greatdays-webbplatsens koncept, struktur, layout och utformning. Greatdays behöver ge sitt uttryckliga godkännande innan detta används i tillämpningar.
Försäkring
Så snart Köparen eller Slutkunden har bokat ett datum hos Arrangören föreligger ett separat avtal mellan Köparen eller Slutkunden och Arrangören. Köparen eller Slutkunden är avseende försäkringsfrågor i första hand hänvisad till Arrangörens försäkringar och villkor. Arrangören ansvarar för försäkringsskydd för de personskador, sakskador eller förmögenhetsskador som kan uppstå för dig som Köpare eller Slutkund i samband med genomförandet av din Upplevelse.
Cookies
Om du inte vill acceptera att din dator tar emot och lagrar cookies så kan du justera säkerhetsinställningarna i din Internet-läsare. Vissa delar av www.greatdays.se kan endast användas till fullo om din läsare tillåter cookies. På grund av detta så påverkas din upplevelse av www.greatdays.se av dina säkerhetsinställningar. www.greatdays.se använder sig inte av cookies för att analysera hur du som person läser och klickar runt på www.greatdays.se. Ej heller på något annat sätt för att analysera Internet-beteende på individuell nivå. Tredjepartscookies kan nyttjas hos vår betalningsleverantör för att spara betalningsinformation.
Reservation
Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformation och texter på webb och trycksaker, samt förbehåller oss rätten till prisjusteringar utan föregående avisering. Greatdays iakttar rimlig försiktighet och agerar med god yrkessed för att i så hög utsträckning som möjligt kunna tillhandahålla korrekt information.