Villkor för köp
Greatdays säljer upplevelser som en av Greatdays utvald leverantör genomför. Dessa försäljningsvillkor gäller för alla Greatdays-upplevelser som erbjuds av Greatdays AB i Sverige. När du genomför en beställning av en eller flera Greatdays-upplevelser godtar du dessa villkor. För att genomföra ett köp via www.greatdays.se måste du acceptera "Allmänna villkor". Är Du under 18 år, måste målsmans tillstånd inhämtas innan köpet. Ett köp får inte göras i annan persons namn utan dennes medgivande.
Köp
Köp av ett värdebevis avseende en Greatdays-upplevelse (”Upplevelsen”) sker på www.greatdays.se, via telefon 08-120 80 740 eller via någon av våra återförsäljare. Greatdays förmedlar upplevelser åt de företag som levererar upplevelserna. När du gjort en beställning får du kort därefter en orderbekräftelse per e-post med ditt ordernummer. Ordernumret behöver du ha tillgängligt om du vill kontakta oss angående din beställning. Det är ditt ansvar som kund att tillse att den adress och övrig kontaktinformation du uppger till oss är korrekt.
Priser
Greatdays förbehåller sig rätten att ändra priser och korrigera eventuella fel. Om en sådan ändring skulle komma till din nackdel, får du meddelande om detta och rätt att häva din beställning.
Leveranskostnad
Att skicka upp till två paketerade upplevelser med vanlig post inom Sverige kostar 49 SEK, inklusive moms. Från och med att vi mottagit betalningen tar det ca 1-2 arbetsdagar innan leveransen är framme. Du kan också beställa via e-post, du får då en utskrivbar PDF med ditt värdebevis. Leverans sker till angiven e-postadress direkt efter att beställningen är genomförd.
Betalning
Alla kort- och fakturabetalningar administreras av Klarna AB. För att handla mot faktura måste du ange ditt personnummer eller organisationsnummer. Förutsättning för att få handla mot faktura är bland annat att du är registrerad i folkbokföringsregistret i Sverige och är över 18 år. Du får inte ha några betalningsanmärkningar. Samtliga fakturor är av Greatdays överlåtna till Klarna AB. Fakturans betalningsvillkor är 14 dagar. Notera att fakturan skickas till den adress där du som beställare är folkbokförd. Mer information om Klarnas betalningsalternativ finns här. Klarna använder sig av 3D secure, läs mer om det här.
Ångerrätt och konsumentköplagen.
Som konsument har du alltid 14 dagars ångerrätt på upplevelser som är köpta via www.greatdays.se. För att återbetalning ska ske behöver du skicka in en bild på kvittot till kundtjanst@greatdays.se. Greatdays betalar tillbaka köpeskillingen inom 30 dagar räknat från det att ärendet mottagits och godkänts. Om du köpt upplevelsen i en av Greatdays egna butiker gäller 14 dagars öppet köp och du vänder dig då till aktuell butik. Har du köpt upplevelsen hos en återförsäljare gäller deras regler för öppet köp och du kontaktar då respektive återförsäljare.
Återbetalningar görs till köpande kund mot uppvisande av kvitto. Kortköpsretur återbetalas till samma kort. Vid betalning med faktura görs återbetalning till fakturamottagare. Återbetalning motsvarar belopp inbetalt enligt kvitto.
Giltighetstid
Ett Greatdays värdebevis gäller under 12 månader räknat från det datum som det utfärdas. Giltighetstiden anges på ditt värdebevis och du måste boka in ett utförandedatum för din Upplevelse innan giltighetstiden har gått ut. Innan giltighetstiden löpt ut kan du förlänga giltighetstiden på ditt värdebevis med 6 månader vid ett tillfälle. En administrativ avgift tas ut vid förlängning.
Ett Greatdays presentkort använder du som betalmedel vid köp på www.greatdays.se. Ditt köp måste ske innan giltighetstiden har gått ut.
Bytesrätt
Greatdays säljer värdebevis för upplevelser eller presentkort på en valör för köp i någon av Greatdays egna försäljningskanaler. Värdebevisen är flerfunktionsvouchers och därmed aldrig kopplade till ett specifikt evenemang eller event. Flerfunktionsvouchern (värdebeviset) är endast ett förslag på upplevelse, och kan alltså bytas mot annan valfri upplevelse om mottagaren så önskar.
Värdebevis och presentkort är värdehandlingar och utan dessa handlingar kan du inte boka din upplevelse. Som kund ansvarar du för din värdehandling. Om du förlorat din värdehandling är du välkommen att kontakta Greatdays, du behöver då ett kvitto eller ordernummer.
Bokning
Leverantören tillhandahåller ett antal datum då du kan genomföra din Upplevelse. När du bokar ett datum för din Upplevelse förbinder du dig att komma till vald Leverantör (Upplevelse) på valt datum. Du kan inte ändra ditt val av Upplevelse efter att du en gång valt att boka ett datum. Tänk på att avbokningsvillkoren hos Leverantörerna kan variera och att du alltid är ansvarig för att kontrollera vilka avbokningsvillkor som gäller hos respektive Leverantör. Om du inte gjort någon avbokning och denna bekräftats enligt de avbokningsvillkor som gäller för respektive Leverantör anses värdebeviset vara förbrukat.
Det kan hända att en Upplevelse måste ställas in med kort varsel till följd av anledningar utom Arrangören och Greatdays kontroll, exempelvis p.g.a. dåligt väder, tekniska problem eller för få inbokade deltagare. Vid inställd Upplevelse till följd av oförutsedda händelser kommer Greatdays och Arrangören att meddela dig så snart som möjligt, vänligen uppmärksamma att då detta ligger utom Greatdays och Arrangörens kontroll kan Greatdays inte garantera att information om inställd Upplevelse ges i god tid innan den bokade tiden för utförande. Greatdays ersätter inte eventuella merkostnader, oavsett slag, som kan ha uppkommit som en följd av en Upplevelse.
Tillgänglighet
Upplevelser kan vara väderberoende, säsongsbundna och/eller ha andra särskilda villkor för utförande och därmed ställas in med kort varsel. Innan köp kan du på Webbplatsen se vilka villkor som gäller för din Upplevelse. Upplevelsen bokas direkt genom Arrangören, vi rekommenderar att bokning görs i god tid.
Om din Upplevelse är väder- och säsongsberoende och det inte funnits möjlighet till utförande under säsongen så erbjuder Greatdays möjlighet till ny bokning nästkommande säsong. För Upplevelser som inte är väder- eller säsongsberoende erbjuds möjlighet till ny bokning inom 6 månader. Om möjlighet till bokning inte kan ges förlänger Greatdays ditt värdebevis kostnadsfritt med 6 månader.
Leveratörer och orter
För att tillförsäkra att Greatdays Upplevelser alltid innehar hög kvalitet kan leverantörer tillkomma och bytas ut. Om en leverantör eller ort byts ut erbjuder Greatdays dig att byta till annan leverantör, ort eller Upplevelse.
Reklamation av genomförd upplevelse
Greatdays Leverantörer är bundna via avtal att leverera överenskommen upplevelse och uppfylla de krav på kvalitet och genomförande som Greatdays ställer. Greatdays ansvar för upplevelsens genomförande utsträcker sig i enlighet med dessa Allmänna villkor. Om du som kund vill reklamera genomförandet av en upplevelse ska reklamationen skickas till info@greatdays.se senast 2 månader efter genomförande av upplevelsen. Greatdays rekommenderar också kunden att påtala eventuella missförhållanden redan i samband med genomförandet direkt till den aktuella Leverantören. Eventuella reklamationer kommer utredas av Greatdays tillsammans med Leverantören och ett svar till den reklamerande kunden sker alltid inom 14 dagar från att reklamationen kommit Greatdays tillhanda. Vid godkänd reklamation sker utbetalning exklusive eventuella fraktkostnader till kunden inom 30 dagar från att reklamationen godkänts.
Om du tycker att en vara du har köpt hos oss är felaktig men vi inte håller med dig så har vi en tvist. För att få denna tvist prövad kan du vända dig till Allmänna reklamationsnämnden, Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se. Vi medverkar i tvistlösningsförandet och följer ARN:s rekommendationer.
För alternativ tvistlösning vänd dig till EU-kommissionens onlineplattform www.ec.europa.eu
Personuppgifter
Greatdays behandlar dina personuppgifter enligt GDPR. Genom att acceptera villkoren samtycker du till att dina uppgifter registreras i vårt kundregister. Dina personuppgifter används för att kunna hantera din beställning och för att ge dig god service.
Samtycker du till att vi sänder dig nyheter och erbjudanden via e-post kommer dina personuppgifter också att användas till det.Dina personuppgifter säljs aldrig vidare till tredje part.Vill du att vi raderar dina personuppgifter i vårt register enligt gällande dataskyddslagstiftning, kan du alltid meddela oss detta via e-post eller brev. Du kan läsa mer om hur vi behandlar personuppgifter i Greatdays integritetspolicy.
Immateriella rättigheter
Greatdays innehar upphovsrätt till all mjukvara, alla databaser och register, logotyper och andra immateriella rättigheter som används i Greatdays verksamhet. Greatdays är ensam ägare till Greatdays-webbplatsens koncept, struktur, layout och utformning. Greatdays behöver ge sitt uttryckliga godkännande innan detta används i tillämpningar.
Försäkring
Så snart Mottagaren av en upplevelse bokat ett datum hos Leverantören föreligger ett separat avtal mellan Mottagaren och Leverantören. Mottagaren är avseende försäkringsfrågor i första hand hänvisad till Leverantörens försäkringar och villkor. Leverantören ansvarar för försäkringsskydd för de personskador, sakskador eller förmögenhetsskador som kan uppstå för dig som kund i samband med genomförandet av din upplevelse.
Cookies
Om du inte vill acceptera att din dator tar emot och lagrar cookies så kan du justera säkerhetsinställningarna i din Internet-läsare. Vissa delar av www.greatdays.se kan endast användas till fullo om din läsare tillåter cookies. På grund av detta så påverkas din upplevelse av www.greatdays.se av dina säkerhetsinställningar. www.greatdays.se använder sig inte av cookies för att analysera hur du som person läser och klickar runt på www.greatdays.se. Ej heller på något annat sätt för att analysera Internet-beteende på individuell nivå. Tredjepartscookies kan nyttjas hos vår betalningsleverantör för att spara betalningsinformation.
Reservation
Vi reserverar oss för eventuella fel i produktinformation och texter på webb och trycksaker, samt förbehåller oss rätten till prisjusteringar utan föregående avisering.